Dit jaar word Koningsdag in Enter net wat anders gevierd dan de voorgaande jaren. Een aantal nieuwe bestuursleden, nieuwe ideeën en een aantal betrokken Enterse horeca ondernemers brengen de nodige veranderingen met zich mee. “Wanneer het weer dit jaar meezit belooft het een feestelijke Koningsdag voor jong en oud te worden”, aldus Nadia Altena en Janita Rohaan van de organiserende Oranjevereniging Enter.

De Oranjevereniging Enter zette, samen met vele vrijwilligers en een aantal Enterse horecaondernemers, een mooi en vernieuwend programma voor 2018 in elkaar. We beginnen donderdagavond 26 april al met een heus Kingsnight Food & Music Festival Enter. Een gezellig avondvullend programma met goede muziek en heerlijk eten.

Bij het ochtendprogramma van Koningsdag zijn tevens een aantal dingen veranderd. We beginnen ’s morgens met een ontbijt voor de bewoners in Zorgcentrum Het Reggedal. Om 9.45 uur wordt bij de ingang van Het Reggedal in het bijzijn van de bewoners en eventuele belangstellenden Koningsdag officieel geopend. De herauten verwelkomen iedereen en de vlag zal worden gehesen. De optocht zal voor een betere aansluiting van het gehele programma een uur later dan normaal beginnen. Vanaf 10.30 uur kan het publiek genieten van een prachtige optocht. Deze start vanaf het parkeerterrein bij de Rooms Katholieke kerk en gaat via de Reggestraat, Dorpsstraat, Bornerbroekseweg, Reggestraat, Horstinksteeg, via Het Reggedal richting het Dorpsplein. Om 11.45 uur vindt de aubade op het Dorpsplein plaats met medewerking van Muziekvereniging Enter en zal de prijsuitreiking van de optocht worden gehouden.

"Op Koningsdag is er voor ieder wat wils, dus kom naar het dorpsplein met je gezin, familie en vrienden"

Aansluitend aan de aubade en de prijsuitreiking zal er een programma voor jong en oud zijn op en rondom het Dorpsplein. Op het hoofdpodium vindt een talentenshow voor de basisschool jeugd plaats. Door middel van acts zoals bijvoorbeeld playback, dans, goochelen etc. zal er worden gestreden wie het grootste talent van Enter is. Naast het hoofdpodium wordt gestreden bij het rokkenvoetbaltoernooi en zijn er diverse attracties aanwezig. Op en rondom het plein staan o.a. de Base-Jump, een opblaasbare klimtoren,  een rodeo surfplank en kan er geschminkt worden. Er kan paard worden gereden onder begeleiding van ’t Leijerweerd en dansstudio Dynamiek en s.v. Raduga zullen een aantal demonstraties geven. Drinken, popcorn, ijs, snoep en koek, er wordt gezorgd dat het de jeugd aan niks ontbreekt deze ochtend. De attracties blijven ’s middags ook aanwezig en een aparte “pamperzone” voor de kleinsten zodat iedereen zich vermaakt.

Voor de ouders en overige belangstellenden is er eveneens genoeg te doen op het plein. Op het Dorpsplein staat net als op donderdagavond vanaf ca. 12.00 uur de Enterse horeca weer voor u klaar. U kunt hier heerlijk op het terras genieten van een drankje en diverse etensspecialiteiten. Nadat rond 14.00 uur de winnaar van de talentenshow bekend is gemaakt zal er worden gestart met onze jaarlijks terugkerende “Koningspop”.

“We zijn in 2010 met Koningspop begonnen en het was direct een groot succes” aldus Nadia Altena. De bedoeling van Koningspop is dat Enters talent een kans krijgt om zich aan het grote publiek te laten zien. “Nu acht edities later (2016 is het wegens het slechte weer niet doorgegaan.) zijn we nog steeds in staat om het programma te vullen met Enters talent.” Dit jaar presenteren zich vier acts: Puls, Tusk, Virago en DJ Brent Geels.

Rondom het Dorpsplein zijn ook verschillende activiteiten waar individueel aan deelgenomen kan worden. De volgende attracties zijn aanwezig: snelheidsdoel (“Wie heeft het hardste schot van Enter?”), rodeo surfplank (“Wie is de surfheld van Enter?”) en broekhangen (“Wie kan het langst broekhangen?”). Waarbij er prijzen te verdienen zijn voor de winnaars. Voor jeugd 12-17 en volwassenen wordt er een rokkenvoetbaltoernooi georganiseerd. “Alle deelnemers worden in een grote rok gehesen die mooi om je heen hangt zodat je de bal niet kunt zien als je wil trappen. In een afgezette arena wordt een potje voetbal gespeeld met teams van 4.” Aldus bestuurslid Frank Ooms.

Wie rustig wil ontsnappen aan het feestgedruis kan bij ‘n Waarf een tochtje maken op de Enterse Zomp (11.30 tot 16.00 uur), Jeu de Boulen bij Jeu de Boules Vereniging ’t  Enters Butje (11.30 tot ca. 14.00 uur) of de fiets pakken en meefietsen met de jaarlijkse fietspuzzeltocht. Vertrek is van 14.00 tot 14.30 uur vanaf de pinautomaten bij de Rabobank.

Nadat rond 18.00 uur de meeste activiteiten rondom het plein zijn afgelopen, gaat het feest met muziek gewoon door en blijven de specialiteiten van de Enterse horeca nog tot ca. 20.00 uur open. “Een gevarieerd programma voor jong en oud, waar naar ons idee iedereen zich prima kan vermaken!” geeft bestuurslid Diederick ten Brinke aan.