Dit jaar organiseerde de Oranjevereniging Enter in samenwerking met Keep Them Rolling alweer voor de 10e keer de historische tocht in Enter op 4 mei. Met 16 authentieke legervoertuigen uit de tweede wereldoorlog en ruim 70 deelnemers ging de stoet op pad langs Enterse monumenten en plaatsen waar in de oorlog gebeurtenissen hebben plaats gevonden.

Vanaf het Dorpsplein voerde de tocht allereerst naar het gemeentelijk monument op de Brandput. Hier werd het verhaal van de Enterse soldaat Brandriet verteld die in de meidagen van 1940 is gesneuveld op de Grebbeberg. Vervolgens ging de stoet verder naar de algemene begraafplaats om daar het graf van soldaat Puppels te bezoeken om daarna door te rijden naar het De Vries monument aan de Eversdijk. Vanaf de Eversdijk door naar de Bornerbroekseweg om het Joodse monument te bezoeken.

“Bij elk monument word het bijbehorende verhaal verteld, bloemen gelegd en een moment stilte gehouden om stil te staan bij de slachtoffers die zijn gevallen” aldus Diederick ten Brinke van de organiserende Oranjevereniging Enter. ”Het blijft bijzonder om te zien dat elk jaar weer zoveel deelnemers meegaan met de tocht. Tevens het aantal deelnemende kinderen blijft toenemen. De generatie waar we het toch zo goed mogelijk aan door willen geven.” vult Ben ter Haar, Diederick aan. Diederick en Ben zijn de organisatoren van deze jaarlijks op 4 mei gehouden historische tocht.

"Vandaag historische rit meegemaakt. Langs verschillende monumenten in Enter en omgeving werd ons vertelt wat er in de Tweede Wereldoorlog heeft afgespeeld. Verhalen die aangevuld werden door mensen die het van dichtbij hadden meegemaakt."

Na een zeer aangename koffiestop in de zon bij camping de Notenwei vervolgde de stoet hun tocht. Nu richting de Proodsweg om daar de locatie te bezoeken waar de NSB-er Schüürhuis in 1945 is geliquideerd. Hierna door naar de boerderij “Nieuwe Koerdam” waar het hoofdkwartier van het Overijssels gewapend verzet zat en als laatste stop de vliegtuigcrash aan de Goorseweg.

Al met al een tocht van ruim drieënhalf uur, maar waarin de deelnemers zich geen moment hebben verveeld. “Een zeer indrukwekkende tocht met stukken geschiedenis van Enter waar ik tot vandaag totaal geen weet van had. Eigenlijk zou iedere Enternaar deze tocht een keer moeten meemaken” aldus een enthousiaste deelnemer.  “Dit zijn zaken die we niet mogen vergeten.”

Foto’s van de historische tocht kunt u terugvinden door te klikken op een van de volgende links: WDW foto’s en Foto’s Gerrit Eertink.